Ik schaam me.

Het snijdt door mijn ziel (waar die ook mag zitten) dat ik zoveel dingen van Vroems weg moet doen. Het belangrijkste (van waarde) had hij zelf al verkocht. En nu heb ik een doos vol prachtige boeken over vliegtuigen, en boten. Die wilde hij niet weg doen, misschien, zei hij zelfs nog een maand voor zijn overlijden, misschien wilde hij er nog wel eens in bladeren.
Maar helaas, ze bleven voor mij achter.
Dus marktplaats, zoals Vroems en ik altijd van alles kwijt probeerden te raken.
 
Zelden heb ik zoveel onbeschoftheid gezien, ze willen het gratis, maar het ontbreekt ze zelfs dat vriendelijk te vragen.
“Stuur maar op hoor.”
Of: “ik wil er 3 euro voor geven, wil je het wel goed verpakken om beschadigen te voorkomen.”
En een vond de verzendkosten te hoog.  Kan ik het helpen dat tnt die prijzen hanteert.

Of ze komen langs, betasten het boek, vinden toch die 5 euro te veel die ze geboden hadden, en willen hem voor de helft meenemen, alsof ze op de markt zijn.


Als ik durfde zou ik heel lelijke woorden spuwen. Blijf met je vieze tengels van de boeken van mijn man af. Kostbare boeken, want het is zijn geschiedenis!


Nee, ik verkoop die boeken toch niet.
Maar wat dan, bewaren, zoals Vroems deed, al jaren in een doos op zolder?
Leuren bij vrienden en familie?
Ik heb geen ruimte om te bewaren, en ik schaam me om te leuren.

 

Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2011-03, Rouw, Vroems en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Ik schaam me.

  1. hennie zegt:

    ieder doet het op zijn eigen manier
    het heeft anderhalf jaar geduurd voor ik de sporttas van mijn man kon uitpakken
    zijn flesje water was over het kookpunt heen………..
    met een groet

  2. Robbie Kruzdlo zegt:

    Schaamte moet je overwinnen er niet bij blijven zitten. Na schaamte komt toch vrijheid?

  3. trektocht zegt:

    Het is moeilijk te aanvaarden maar niemand snapt (of weet) welke geschiedenis er achter zit. Kun je ook niet verwachten maar moeilijk is het wel. Hoop dat je een voor jou goede oplossing vindt, wellicht is een kringloop winkel wel een goede oplossing? Worden ze door echt geïnteresseerden gekocht.

  4. svara zegt:

    als leuren zoals je dat noemt niet bij je past zou ik het lekker laten staan totdat zich een goed idee bij je aandient voor een bestemming die jou op dat moment past
    nu weet je in elk geval dat je het op deze manier niet wilt
    en dat is toch okee?

  5. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Alles waar ik geen geld meer voor wil gaat of naar de kringloop,
    of naar http://www.gratisoptehalen.nl/index.php
    Via die laatste site zijn heel veel spullen die we na mijn verhuizing dubbel hadden naar mensen gegaan die het nog goed konden gebruiken. Ook fietsen van jongste zoon die te klein geworden zijn gaan zo naar een ander kind.
    Het voordeel is, geen gesteggel over de prijs, het kan bij een liefhebber terecht komen, en ze komen het halen.
    En als je nog geen afscheid kan nemen van die boeken, dan doe je het toch nog niet?

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Hennie,
    oh, dat is lang, maar ik kan het me heel goed voorstellen.
    Helaas kan ik het me niet permitteren dingen zo lang te laten staan.
    @ Robbie K,
    Ja, dat is zo, in sommige gevallen.
    Hierin ligt het voor mij wel anders.
    @ Trektocht,
    Nee de kringloop is geen goed alternatief.
    @ Svara,
    Ik heb eigenlijk geen opslag ruimte in mijn nieuwe woonplek,
    en hier moet alles weg zijn over 3 weken.
    @ Karin,
    ik kan er een paasvuur van maken.

  7. Apiedapie zegt:

    Ik heb van de week voor het eerst spullen van overleden grootouders en van mijn moeder weggegooid. Je kunt het niet je hele leven achter je aan blijven slepen, alleen maar om daar na je dood je eigen kinderen mee op te zadelen, bij wie het ook in een doos op zolder gaat. Bij het weggooien was ik in gedachten bij de overledenen, heb hen bedankt, en hen verzekerd dat ze in mijn hart blijven, dat dat gevoel niets met die voorwerpen te maken heeft. Ik had het sterke gevoel dat ze dat heel goed begrepen, en die voorwerpen extreem onbelangrijk vonden.

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    Weet je, ik leg wel eens boek zomaar ergens neer.
    Als het mooi weer is op een bankje in het park,
    anders in het buurthuis,
    of in de bibliotheek in de bak met afgeschreven boeken die voor 50 cent verkocht gaan worden.
    En soms een rotboek bovenop de oudpapierbak, in plaats van erin.
    Ook laat ik graag boeken liggen in de trein, en heb wel eens mooie kinderboeken in een brievenbus van een groot gezin gestopt.
    Wie weet wordt er een vinder heel blij van!
    Ik wil nog steeds van driekwart van mijn boeken af,
    omdat ik ze niet meer zal lezen (smaak veranderd),
    en dat gemier op Marktplaats voor een paar euro…
    vervelend.

  9. svara zegt:

    och toch…
    over 3 weken naar een andere plek
    heftig lijkt me
    ik vind de suggesties van stadsfotograaf (als het bij je past) wel mooi.
    misschien een vreemde gedachte maar maak eens een lekkere wandeling en vraag eens aan Vroems wat hij nu zou doen?
    wie weet valt dan een goed idee met jou samen
    sterkte ermee

  10. Ger Blog zegt:

    Misschien is dit iets voor jou. Open een account op http://www.boekwinkeltjes.nl. Jij bepaalt de prijs van het boek en pas als het geld is overgemaakt, stuur jij het boek op naar het opgegeven adres. Portokosten zijn extra. Die moet je wel bij de koop aangeven. Je kunt zelf bepalen wanneer je het boek na betaling opstuurt, maar z.s.m. wordt wel verwacht.
    Voordat je de prijs bepaalt, kun je kijken wat anderen voor hetzelfde boek vragen. Daar kan je dan een halve euro of zo onder gaan zitten, of dezelfde prijs vragen. Wil je ze sneller kwijt, dan duik je dieper. In de account geef je aan of de boeken wel of niet beschadigd zijn, hoe groot, hoeveel pagina’s. Wat je wilt. Je kunt zelfs scans van de pagina’s meesturen.
    Ik heb zelf al een keer of vijf via deze site iets gekocht. Naar volle tevredenheid. Nadat de boeking is verricht, krijgt de koper automatisch een bevestiging van de koop. De verkoper is verplicht om binnen drie dagen contact op te nemen en het volledig te betalen bedrag door te geven, evenals je rekeningnummer. En dan is het afwachten. Je kunt ook aangeven binnen wanneer betaald moet worden. Gebeurt dat niet, dan verkoop je het boek aan de volgende. Is het boek verkocht, dan verwijder je het uit je account.
    Er zijn meer websites als boekwinkeltjes.nl
    Een andere mogelijkheid is om alle boeken in één keer aan een tweedehands boekenwinkel te slijten voor een habbekrats. Grote kans dat die het dan op bovengenoemde site zet.

  11. hennie zegt:

    een andere woonplek
    dat is een ander verhaal
    maar suggesties genoeg hier
    en misschien toch maar niet alles tegelijk wegdoen
    ook onder het bed is ruimte
    zwols groetje

  12. Kitty Schoenmakers zegt:

    Houd er eentje en breng de rest naar de kringloopwinkel.
    Hoef je die hebberige mensen tenminste niet te zien. 😉

  13. Reine jRagolo zegt:

    Volgende week zaterdag is er een blogborrel in Utrecht.
    Neem de boeken maar mee dan zal ik er een keurig bod op doen.

  14. Appelvrouw zegt:

    Dank voor jullie meedenkerij,
    maar het is iets anders als je de boeken van een net overleden grote liefde weg doet, dan wanneer je je te lang meegezeulde boeken kwijt wilt. Dit zijn niet zomaar boeken, dit zijn interessante boeken.
    Mijn matras ligt op de grond, dus alleen ruimte voor zilvervisjes en beddemijten.
    Het boekwinkeltje vind ik een leuke tip van Ger.
    Maar het blogborrelbod ook. Jammer dat ik niet van borrels hou en dat Utrecht zo ver weg is.
    Lichamelijk red ik dat nooit, ik kan nog steeds niet veel verder dan 100 meter lopen zonder schade.
    Eigenlijk had ik een bloggersmeeting moeten regelen hier in Friesland. Maar ja, de meeste bloggers zijn er al vandoor.

  15. Mo zegt:

    een bloggersborrel in Friesland, da’s nog niet eens zo’n gek idee! Of meeting, of hoe je het ook wilt noemen. En er zijn wel veel bloggers weg, maar die komen stiekum toch nog vaak even neuzen hoor.

  16. Vivre zegt:

    Appelvrouw,
    Na het overlijden van mijn moeder heb ik samen met mijn zus een kraam gehuurd in Makkinga. Daar is (was in elk geval) vanaf april iedere laatste zaterdag van de maand rommelmarkt.
    Dat is een rommelmarkt die buiten is en zowat door het hele dorp gaat.
    Mijn zus en ik hebben de spullen (ook boeken en kleding) voor een habbekrats verkocht aan degene waarvan wij dachten dat onze moeder het die gunde of dat het haar type was en dat ze het fijn zou vinden dat diegene er blij mee zou zijn.
    Als we het niet het "juiste" type vonden (zoals wij onze moeder kenden) dan was de prijs zo hoog dat ze wel doorliepen.
    Het meeste is bijna gratis "verkocht", maar wij hebben samen met onze moeder een fantastische dag gehad met oprecht blije gezichten.
    Misschien een tip?

  17. Moonfairy zegt:

    wat moeilijk voor je
    afscheid van
    en wat naar dat je maar honderd meter kan lopen voordat je zo moe wordt!!!
    ik wil je sterkte wensen, op een dag weet je wat je wil
    dat heb je altijd nog gedaan volgens mij
    Moon

  18. Appelvrouw zegt:

    @ Mo,
    Ik wil alleen bloggers doe middagen, dat geklets hoeft voor mij niet.
    Als iedereen me even helpt met verhuizen lijkt me dat een gewelig fijne bloggersmeeting!
    @ Vivre,
    Mooie manier, zo kan ik het me voorstellen.
    Maar het is te kort geleden.
    Een aantal technische boeken heb ik uitgeleend, die komen later terug, dat zijn de waardevolste. Daar zit ik voorlopig niet mee.
    @ Moon,
    ik word niet moe van lopen maar krijg erge pijn.
    Er zijn jaren geweest dat ik een rolstoel gebruikte, en jaren dat niet verder dan 25 meter kon, ik ben dus al vooruitgegaan!
    Bij uitzondering loop ik wel eens ca 300 meter, maar dan moet ik daarna wel goed zitten en ontspannen.
    Ik ben niet voor niets een maandagmorgen gevalletje :o)

  19. Reine jRagolo zegt:

    Appelvrouw, je komt over als een grote pestkop.
    Je krijgt een heel scala van sympathieke adviezen aangereikt maar je wandelt overal behendig omheen.

  20. Appelvrouw zegt:

    Reine, ik heb geen kritiek op de mensen die adviezen gaven, stel het meedenken op prijs.
    Maar ik zeg ook waarom voor mij de meeste adviezen niet bruikbaar zijn, mag dat niet? Mag ik niet uitleggen waarom ik bijzondere boeken van Vroems niet op de grote hoop of op straat wil gooien? Mag ik niet zeggen hoe het voor mij voelt? Als je grote liefde is overleden liggen sommige dingen nu eenmaal anders dan wanneer je een kast vol boeken kwijt moet. Gewone boeken, zoals 100 jaar eenzaamheid, of boeken van Edgar Allen Poe kan ik ook in de trein laten liggen, dat vind ik leuke tips, heb ik zelf eerder ook gedaan met mijn eigen boeken. Maar de vlieg en vaarboeken van Vroems zijn heel andere boeken, die zeggen iets over hem, over waar hij mee bezig was in zijn leven.
    En dat probeer ik te leggen, niet mensen te kwetsen of te pesten.

  21. Reine jRagolo zegt:

    Appelvrouw, Vroems is een paar weken geleden overleden. Je bent nu aan het ruimen met de motivatie dat je geen ruimte hebt. Dat zal wel zo zijn.
    Maar wat je me niet wijs kunt maken dat je onder de indruk bent van het afdingen van de ambulante handel.
    Zo werkt dat nu eenmaal en ik kan niet geloven dat jij niet kunt bedenken dat er voor een weduwe geen uitzondering wordt gemaakt.

  22. Ragrenner zegt:

    Ik bied mijn zolder aan voor onbepaalde tijd, als ik, mocht ik de behoefte voelen in de boeken mag kijken!

  23. Ragrenner zegt:

    En Reine, vrees dat je er niets van snapt, gelukkig maar, dan heb je het tenminste nog niet meegemaakt.

  24. Barbara Jansma zegt:

    Het lijkt me wat snel om al dingen weg te moeten doen, je vindt vast een plek, zoals de zolder van ragrenner, om ze te kunnen bewaren.

  25. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Ieder haalt uit een verhaal wat hem/haar het meest bekend voorkomt en reageert daarop.
    Verder leg ik het je niet uit, dat heeft Ragrenner al netjes gedaan.
    Ik heb je volgende reactie verwijderd met je vraag aan Ragrenner.
    Dat doe je dit keer maar op je eigen blog.
    @ Ragrenner,
    dat is een prachtig aanbod.
    Je mag er in lezen, mits je het op zolder doet, en niet uitleent, en geen bloggermeeting op je zolder gaat houden om in de boeken te snuisteren.
    @ Barbara,
    Ik heb niet zoveel keuze met wegdoen.
    De eerste week ging het me heel goed af.
    Maar een paar dagen na de uitvaart werd het me teveel.
    Dan ga je echt graven in iemands leven, dingen uit het verleden die ik niet ken.
    Of juist wel, en ieder schroefje of stopcontact krijgt een andere waarde, zelfs de kratten vol opslag voor de verbouw waaraan hij begonnen was, doet zeer. Maar dat spul komt gelukkig goed terecht.
    Een zolder is fijn! Ik ga er wonen, een prachtige zolderkamer voor mij alleen.

  26. Ragrenner zegt:

    Nu alleen nog vervoer regelen Appelvrouw, wellicht is er een blogger met auto?

  27. Moonfairy zegt:

    zie je wel dat er een oplossnig komt
    die bij je past?
    dat zegik niet om gelijk te krijgen trouwens
    maar om je te wijzen op de oplossingen die uit jezelf komen
    en dus dan ook goed zijn
    ik heb nog een vraagje, waarom krijg je zoveel pijn als je loopt
    als je het niet wil vertellen dan respecteer ik dat hoor
    sterkte met de nagedachtenis van Vroems, je stapjes
    en je verwerking, Moon

  28. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Reine wordt na twaalven wel vaker minder aardig
    zal wel iets te maken hebben met het nuttigen van de nodige borrels.
    Een verschijnsel wat ik bij meer bloggers waargenomen heb.

  29. Appelvrouw zegt:

    @ Ragrenner, ik kom gewoon op mijn kickbike met bob yak met picknickmand.
    @ Moon,’
    eerder heb ik wel eens geschreven over mijn "handicap", maar hij is op de achtergrond geraakt.
    Ik zit niet goed in elkaar. Al van kindsafaan ben ik niet pijnvrij en vanaf mijn 15e is lopen pijnlijk.
    Maar het mag geen naam hebben, het is erfelijk, net zoals de voedselintolerantie. k mag nog in mijn handjes knijpen, heb het in de minste mate vergeleken bij andere familieleden (niet uit ons gezin, daarin ben ik lichamelijk de zwakste schakel geloof ik). Maar misschien lijkt het van jonge kinderen altijd erger dan van jezelf. Ik kan er mee leven. OOk al verlang ik tegenwoordig erg vaak naar een fijne wandeling, helemaal alleen.
    @ Karin,
    Nare afwijking.
    Ik kan naar doen zonder iets te hoeven nuttigen.
    (bedankt voor de tip)

  30. galadriel zegt:

    appel, ik begrijp je schaamte en je woede en dat je lelijke woorden wil zeggen en iemand op zijn tengels wil slaan…afscheid nemen is een werkwoord en het is één van de zwaarste werken in ons leven…
    ik wens je veel kracht en moed
    groet,
    gala

  31. Appelvrouw zegt:

    Galadriel,
    Dat is mooi gezegd: afscheid nemen is werkwoord.
    Dankjewel voor je reactie.
    Gisteren keek ik in mijn lijst favorieten en velen zijn uitgedreven.
    Maar waarheen?
    Waar ben jij naar toe gegaan?

Geef een reactie

