Wat gaan we doen vandaag

"Hé kleine, wat gaan we doen vandaag", zegt hij, want het is geen vraag.
Zoals altijd zit hij tegenover me aan de door hem zelf gemaakte tafel met verfspetters en spijkergaten, van eerdere klusjes. Aan deze tafel eten we, schrijven we, en praten we.
Alles is hier functioneel. Niets is voor het mooie, alleen voor het bruikbare.
Hier ben ik thuis, ook al woon ik er niet.
Een opgevouwen papier, wat aan alle kanten en hoeken beschreven wordt, ligt voor hem op tafel. Een boodschappenhoekje, een uitvindingshoekje, een nietvergetenhoekje en een werkhoekje.
"Wat gaan we doen vandaag." Hij kijkt me doordringend aan alsof hij in mijn hoofd de antwoorden kan vinden.
Zijn pen wiebelt verlangend in zijn hand om de grootse dingen op te schrijven die we gaan doen.
 
Maar die tijd is voorbij.
De pen van de dokter kraste van alles door,

zijn mes sneed het werkhoekje af en plakte er een morfine pleister op.
"U bent nog jong, er blijft nog genoeg over," waren zijn bemoedigende woorden.
De papiertjes liggen al maanden in de kast, de pen in het bakje, en de verfspetters op tafel beginnen te verkleuren en de spijkergaten vallen dicht.

Wat is er overgebleven?
Het warme gevoel wat wij niet benoemen, omdat liefde geen woorden nodig heeft, hoewel ik het van de daken zou willen schreeuwen.
Maar vooral is de herinnering gebleven, de herinnering die af en toe verandert in hoop;

dat hij weer naar me kijkt en zegt:
"hé kleine, wat gaan we doen vandaag."

Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-06, Vroems en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Wat gaan we doen vandaag

  1. martin zegt:

    Mooi geschreven Appelvrouw.

  2. svara zegt:

    ik voel liefde

  3. Reine jRagolo zegt:

    Appelvrouwtje
    Heb je een boekje voor mij?

  4. Wattman zegt:

    Prachtig geschreven, heel teder. Je hebt er een foto van zonnestralen door de wolken bij gezet. Ik hoop voor je dat achter de wolken inderdaad de zon schrijft. En dat ‘ie alle hoekjes van het papier weer vol kan kriebelen.

  5. Simen Vrederat zegt:

    Prachtig.
    xxxxxxxxxxx

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Recht uit het hart.
    @ Svara,
    Dat klopt, liefde, want hij is Vroems (zoals een aantal mensen nog weten uit de ziekenhuisverhalen die ik half febr. schreef) http://www.vkblog.nl/blog/37474/Vroems.
    @ Reine,
    Nee, sorry, Reine, geen boekje, wel een papiertje.
    @ Wattman,
    Soms voelt het ook of ik op eieren loop om zijn leven niet te breken,
    teder op eieren.
    Zon achter de wolken, een beetje hoop.
    @ Simen,
    Dankje.

  7. Getroffen zegt:

    Dit schrijfsel mag wat mij betreft in het groot Appelboek worden opgenomen. Een juweel wat stijl betreft, je schiet raak. Nog een vraag: hoe kan een Boerenkoolkind ooit een Appelvrouw worden. Dat is de oplossing voor "verbeter de wereld".

  8. assyke zegt:

    zo’n werktafel hoe functioneel ook
    kan heel mooi zijn, getuigt van het leven
    wij hebben nu zo’n gladde nieuwe ikeatafel
    mis de oude gebutste…
    dit verhaal zal Hem goed doen;-)))
    oud, gebutst, maar blijkbaar nog vol leven

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Getroffen,
    Het is dat ik geen tijd heb om een boek te schrijven, anders zou het er misschien wel in passen.
    Toen ik de boerenkool ontgroeid was kreeg ik heel veel liefde zo her en der.
    En al die beetjes maakten een grote bult die zich in mij opstapelde, zelfs de LiefsteVriend deed een flinke duit in het liefdeszakje, en dat alles maakte mij een Appelvrouw, blozend van gezondheid, sappig om in te bijten, goed voor de dorst, bol van verlangen, zoet, en af en toe zuur.
    @ Assyke,
    Oei, een gladde ikea tafel? Dat is voor stelletjes, volgens mij koopt niemand die alleen woont ooit iets van Ikea. Die zelfgemaakte tafel getuigt inderdaad van leven, en vrijheid, van gemak, en durven.
    Ik denk echter niet dat dit verhaal "hem" goed zal doen, gezien zijn situatie. Soms doen herinneringen pijn.
    Dat herken je misschien wel, maar als er nog een toekomst is om de pijn te verzachten is alles anders.
    En we weten niet of er nog een toekomst voor hem is.http://www.vkblog.nl/bericht/291118/Het_gesprek
    .

  10. assyke zegt:

    ik was niet up to date
    ik heb het gelezen
    wat je zegt over stelletjes, klopt geloof ik wel
    je zoekt dan eerder hier en daar wat op rommelmarkten
    je krijgt het een en ander van kennissen en vrienden
    geld uitgeven, dat doen paartjes;-))

  11. lebonton zegt:

    erg mooi.
    met zo weinig woorden zo veel zeggen!

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Assyke,
    niemand was up to date hoor, er wordt niet veel over geschreven hier.
    Spullen, mijn tafel heb ik vanaf mijn 25e, en dat is nu 26 jaar geleden er mankeert niets aan.
    Als je jonger bent krijg je misschien wel eens wat, maar na verloop van tijd heb je alles.
    Alleen die ontevredenheid: meer, en anders. Daarom scheiden mensen misschien ook wel, om weer eens iets nieuws te hebben 🙂 Want een nieuwe relatie levert weer een hoop koopzucht op, als verrassing.
    @ Lebonton,
    Je bent er zelf (ook) een grote meester in.

  13. Vogel-vrij zegt:

    Mooi!
    M.

  14. Beeldsprekers zegt:

    Erg mooi!

Geef een reactie

