Zeldzame vogel gesignaleerd in Groningen

Het was een grote verrassing toen ik langs de Kardingermaar fietste, op weg naar ver weg, toen ik aan de andere kant van het zandpad iets zag bewegen.Een raar beweegbeest, ik herkende het geluid niet maar het was net of hij piepte.

Ik speurde wat om me heen en zie eens wat ik vond!

Een nest eigeren, blauwe eieren, ik had geen idee waarvan. Misschien van een onbekende vogel, of een reptiel. Of waren ze vergeten met pasen.




En toen kwam dat beweegbeest dichterbij.

De Groningste blauwkop trekeend!
Nooit eerder van zo dichtbij gezien.

Hij was niet zo heel erg schuw en rolde door naar het nest. Dat maakte dus duidelijk dat die blauwe eieren van de Groningse blauwkop trekeend zijn.






Nader onderzoek op internet leerde me dat de mannetjeseend in de vette klei een gat maakt waar de eieren dan beschermd liggen, zowel mannetje als vrouwtje bekommeren zich om de eieren maar als ze uitkomen jaagt het vrouwtje het mannetje weg, want het mannetje wacht alleen op de uitkomst van de eieren omdat hij ze als voedsel ziet. Het vrouwtje daarintegen wil zich graag voortplanten. Dat is de reden waarom deze Groningste blauwkop trekeend zeldzaam is.


Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, oud-vkblog-2010-04. Bookmark de permalink .

26 reacties op Zeldzame vogel gesignaleerd in Groningen

  1. k.Reintje zegt:

    Appelvrouwtje,
    Als je de lontjes er niet had afgeknipt hadden ze het nest ’s nachts kunnen verlichten.
    Gemiste kans.

  2. Smokey zegt:

    Appelvrouw,
    Je bent me er eentje( eendje) :))

  3. lebonton zegt:

    die komt van een blauwe kermis thuis!

  4. martin zegt:

    Altijd gedacht dat de mens het wiel uitvond en blijkt het zo’n suffe eend te zijn.

  5. Ely zegt:

    Sjes mens!
    Da was wel even schrikken

  6. Kitty Schoenmakers zegt:

    Hahahaha. Het zijn kaarsen :PPP
    Maar, een mooi verhaal voor ons.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Reintje,
    ik hou van korte lontjes.
    @ Smokey,
    Mwha… jazeker.
    @ Lebonton,
    🙂
    @ Marin,
    Die eend is prachtig.
    @ Ely,
    Ja heus 🙂
    @ Kitty,
    Nee Kitty, dat zijn eieren.

  8. zilver zegt:

    Hahahahah, heerlijk!

  9. Appelvrouw zegt:

    Zilver, nee, je kunt hem niet eten!

  10. Claude Fiool zegt:

    Hahaha, het stikt van de rare vogels op het blog 🙂
    Hij kan wel bij de badeendengroep.

  11. Glaswerk zegt:

    @Appelvrouw: Zéér bijzonder mevrouw van de Boomstam.
    Ik moet de opwellende aandrift zien te beteugelen om niet naar Groningen af te reizen om dit ornithologische fenomeen met eigen ogen en glaswerk te kunnen aanschouwen…

  12. ceesincambodja zegt:

    Wat een leuk blogje, Appelvrouw.
    En ik maar mopperen. Je brengt me op een idee.
    Ceesgegroetje

  13. Bianca zegt:

    Haha! Erg leuk! En ik dacht dat er echt een zeldzame vogel gesignaleerd was.. 😉

  14. k.Reintje zegt:

    1.48 uur Glaswerk
    Dit is helemaal niet bijzonder.
    Deze vogel is de enig vogel die ze kan fotograferen.
    Alle andere foto’s zijn wegvliegers in de poeperd.

  15. Verbaas zegt:

    Hi, hi, je had me bij de neus. Leuk eendje, weer eens wat anders dan plastic- met-batterij-spul.

  16. Appelvrouw zegt:

    @ Claude Fiool,
    Ja, dat maakt het wel prettig.
    Badeendengroep? Die moeten hem zelf maar pakken.
    Ik weet niet hoe je achteraf een stuk toe kunt voegen aan een andere groep.
    @ Glaswerk,
    Daar was ik al bang voor, daarom vond ik dat ik het zo snel mogelijk moest schieten.
    En nu iedere dag dat stuk van 12 km fietsen, en weer terug, om te zien of ze al uitgewerkt zijn.
    Waar ik nog niet achter ben is of dit de woerd of de eend is. Ze zeggen wel dat in de natuur de mannetjes het mooist zijn, iets waar wij in de mensenwereld nog een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.
    Maar als deze vogel het vrouwtje is, hoe mooi moet het mannetje er dan weluitzien!
    Misschien is het een goed idee voor jou om er met een tentje te gaan bivakeren, en ze te observeren. Ik wijs je de weg er naar toe wel want het is niet per auto te bereiken, je moet een handkar nemen. met een primusstel en jerrycan water, want ik kom niet iedere dag kijken hoe het met je gaat.
    @ Cees in C,
    Mopperen lucht op. Soms denk ik wel eens dat anderen mopperen zoals ik (met een brede grijns).
    Ik ben benieuwd naar je idee. Toch niet ook naar Groningen komen, net als Glaswerk he! Dan wordt het hier veel te druk.
    @ Bianca,
    Mooi dat je er om kunt lachen. Jij bent een vogelliefhebber!
    @ Verbaas,
    En die met batterij maken natuurlijk ook lawaai, hoewel deze ook niet piepvrij is.

  17. Catharina Anna Maria zegt:

    Ha Appelvrouw jij gaat een VKbirdwatch voor ons doen? Veel sterkte. Vorig jaar heb ik een broedende Fuut in de stadsgracht dagelijks bezocht en het heeft ruim VIER weken geduurt voor die fuckingfuutchicks uit het ei kwamen. En toen waren ze weg ook!

  18. Mae zegt:

    Wat schattig allemaal, Appelvrouw.
    Moeder kijkt erbij of ze het ook maar vreemde eitjes vindt
    het zal mij benieuwen of ze erop kruipt.

  19. Appelvrouw zegt:

    @ Karin,
    die rotbeesten! Het is niet eerlijk!
    Jij vond natuurlijk alleen de eierresten? Daar ben ik ook bang voor.
    En natuurlijk voor vossen, dat die de eieren roven.
    @ Mae,
    Ik ben ook heel benieuwd wat er uitkomt!

  20. Simen Vrederat zegt:

    Tja Groningen,
    Was me altijd al opgevallen als de provincie is waar je de meest buitennissige soorten aantreft.
    Appelvrouwen, Boer’nkoolkinderen en nu weer de Grunningse Blauwkop.
    Zo kun je ook in "de wereld draait door" met enige regelmaat een volwassen exemplaar van de zijdkikker aanschouwen. Een soort met een bek die zijn herseninhoud zeker zo’n 10 tot 20 keer in afmetingen overtreft. Ik denk dan wel eens, waarom tonen ze niet eens een keer een appelvrouw, die vind ik persoonlijk veel mooier.
    Hartelijke groet,
    Simen Vredera

  21. Appelvrouw zegt:

    Simen,
    Dat is wel zo, maar in Friesland tref je ook wel rare snuiters aan.
    Ik kom daar vrijwel ieder weekend en kijk dan ook mijn ogen uit!
    Maar Groningen wint het natuurlijk, omdat ik er woon.
    Je bedoelt toch niet die zijdkikker met een zwarte bril op?
    Ik heb zelden tijd voor tv. Moet mijn kinderen nog opvoeden.
    Appelvrouwen tonen zichzelf niet graag en zijn moeilijk te vangen. Ze zijn schuw, en lijken wel wat op de blauwkoptrekeend, zeldzaam dus, en wakend voor hun kroost dat het mannetje ze niet opeet. Appelvrouwen weten heel goed dat mannetjes hongerige vreetzakken zijn.

  22. VSp zegt:

    Of je het geloven wilt of niet, ik heb er één in de vijver. Knalgeel. Met radio. Made in China, natuurlijk.

  23. Appelvrouw zegt:

    VSp, een herriemaker?

  24. Heyta Ivy zegt:

    Tjee! Je hebt hem kunnen fotograferen!!
    Jaren geleden ben ik speciaal naar Oost-Groningen geëmigreerd om dit fenomeen met eigen ogen te aanschouwen. Helaas is het me nooit gelukt en toen mijn laatste oortje was versnoept moest ik met hangende pootjes remigreren naar het westen om aldaar opnieuw in te burgeren.
    Maar nou maak je mijn dag helemaal goed.
    Hij bestaat!
    Hallelujahhhhh

  25. Appelvrouw zegt:

    Welterusten Ivy.
    Niet te hard juichen, anders vliegt ie weg.

  26. Pingback: Het was een mooie zomer | Appelvrouw

Geef een reactie

