Van Groningen Stadspark naar Leek

Vandaag naar Leek geweest via de mooiste route die er is:
Stadspark, Rolderwolde, Sandebuur, Leek.
En toen weer terug natuurlijk, gewoon dezelfde weg.

Het was een beetje gewaagd omdat ik geen reserve accu had meegenomen en zo moest ik zorgen dat ik genoeg stroom had tot ik thuis kwam.
Dat is krap aan gelukt, heb mijn lijf lichtelijk geforceerd, en boet daar nu voor.

Maar de mooie omgeving heeft veel goedgemaakt en daar geniet ik nog weken van!
De pijn is over een paar dagen wel weer over.




Stadspark op de kruising, met naar rechts de camping, en naar links richting Roderwolde







Eén van de mooiste weggetjes vind ik.
Einde van Bruilwering.









Helaas was het fietspad afgesloten waar ik altijd langsrijd, en terug is geen optie, dus nam ik het zandpad aan de andere kant van het water.







Dit kalfje zal heerlijk smaken na zo’n verrukkelijk leven!















Op het bruggetje.
Er komt een nieuw fietspad hier rechts van het water! Of zou het al klaar zijn?
In de verte de witte pluimen van de suikerfabriek in Hoogkerk







Bij Sandebuur







Tegenover het Gemaal Roderwolde, aan de vaart







Ook tegenover het gemaal aan de linkerkant van hierboven.

































Landgoed Nienoord in Leek.







Opladen, knippert het display.
Maar ik ben nog niet thuis!






Hier staat de uitgebreidere


foto serie




Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, oud-vkblog-2009-10, Uit in Eigen Land en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Van Groningen Stadspark naar Leek

  1. Smokey zegt:

    Getuige mooie foto`s prachtroute.
    `k Zag een nog kleiner kalfje buiten op z`n beurt staan te wachten bij een plattelandsslachtbedrijfje.
    Het diertje stond vastgebonden, pal in de brandende zon.

  2. berendblogger zegt:

    Appelvrouw voor een volgende keer. Het landgoed
    heb ik gezien. Ik reed via Enumatil naar Lettelbert
    en ’s avonds naar Leek voor een hap eten.

  3. Klaas A. Mulder weblog delfzijl e.o. zegt:

    Mooie foto’s/mooi Groningen.
    Sterkte met je herstel.
    Voor landgoed Nienoord, zie ook:http://www.vkblog.nl/bericht/117753/Borg_Nienoord_Leek

  4. Henk zegt:

    Mooie impressie.
    Groeten,H

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Smokey,
    De route is schitterend, inderdaad. En hij verveelt mij tot op heden niet, ik rijd het eerste deel, tot voorbij de molen, gemiddeld een keer per 6 weken.
    Oh, dat kalfje, ja erg.
    Als je er over nadenkt heeft het geen enkele zin het kalfje bij de moeder weg te halen en aan een touw vast te binden en het vervolgens de melk uit een emmer te laten drinken.
    Als boerendochter kan ik zelfs dat niet goed aanzien, omdat ze ook zo alleen neergezet worden.
    Bij ons vroeger op de boerderij werden ze wel direct bij de moeder weggehaald, maar stonden ze met zijn allen in een hok en niet alleen buiten aan een touw.
    @ Berendblogger, of Martin, hoe zal ik je noemen.
    Ja, als je de kans, zin en tijd hebt moet je het eens doen.
    Er is in Nederland zoveel moois. En jij als fietser weet dat beter dan ik.
    Ik rijd wel eens via Hoogkerk over Lettelbert, langs de hondehoek naar Leek en dan deze route terug naar huis. Tot Lettelbert is dat geen mooi stuk, alleen de Suikerunie in Hoogkerk vind ik dan wel weer indrukwekkend, die grote industrie en dampende velden.
    Enumatil ken ik van ruim 25 jaren geleden,daarna nooit meer langsgekomen.
    @ Klaas,
    Dank voor je compliment.
    Dat herstel komt wel goed, ik forceer me wel vaker, anders kom je nergens.
    Mooi zijn jouw afbeeldingen van het landgoed, eerlijk gezegd ben ik nooit verder gekomen dat het eerste bankje tegenover de haven. Ik had ook geen idee hoe het landgoed en gebouw er uitzien. Zou het zelf nooit opzoeken maar die plaatjes van jou zijn prachtig en dan zou het me niet verbazen als ik het eens in het echt ga bekijken.
    Heb je ook van de Fraeylemaborg in Slochteren?
    @ Henk,
    Dankje (ook voor je bezoek)

  6. ceesincambodja zegt:

    Was je wel voor donker thuis, Appelvrouw?
    Of maak je de feuteus al fietsend?
    Knap blog.
    Ceesgegroetje

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Cees in C,
    Het kon net, maar ik was ook al om 10 uur in de ochtend vertrokken.
    Foto’s maak ik niet fietsend, het afstappen is wel een lekkere afleiding. Heb wel een filmpje al fietsend gemaakt, maar bij instellen was de zon in beeld en toen was het goed te zien, al fietsend kwam er een wolk voor de zon, en zie je nauwelijks iets van de omgeving, bovendien neurie ik erbij.
    Een gefietst filmpje is erg leuk.

  8. ron rozen zegt:

    Heet dat in Groningen een "opwindend uitje"?

  9. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Appelvrouw: het ziet er leuk uit, ik krijg zowaar zin om te gaan fietsen en een Sallandse danwel Veluwse variant te maken 😉
    Helaas andere verplichtingen vandaag ;-(

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Ron,
    Ja, mooier hoeven wij het niet te maken.
    @ Karin,
    Hm, leuk in de herfst.
    Het komt vast nog wel.
    Veluwe is ook erg mooi, als je er ooit naar toe gaat maak je dat een paar extra foto’s voor mij?

  11. Klaas A. Mulder weblog delfzijl e.o. zegt:

    @Appelvrouw: de meeste borgen in Groningen staan op mijn blog.
    Het laatste bezoek aan de Fraeylemaborg in Slochteren :http://www.vkblog.nl/bericht/275207/280_glazen_bollen_in_het_park

  12. coby zegt:

    Warempel zie ik de naam Lettelbert ook weer veschijnen, ik las het bij Martin eerder op zijn blog.
    Mooie foto’s zitten er tussen, die van die bomen in herfstooi vind ik prachtig.
    Dank voor het delen van een aantal beelden van mooi Groningen, en ik hoop dat je nog lang na geniet.
    Het is de moeite meer dan waard, volgens mij. Nu de accu maar opladen….
    Hartelijke groet, Coby

  13. bloknoot zegt:

    Ik kom zelf uit Groningen. Wat leuk om weer eens wat foto’s te zien uit die prachtige provincie!

  14. trekmoment zegt:

    Ik herzie mijn vooroordelen over Groningen bij dezen. Ik snap die Groningse boer wel nadat hij geschapen was en tegen God zei; En nauw van mien land off!
    Kan iemand trouwens verklaren waarom bij bomenlaantjes de bomen altijd "naar elkaar toestaan?" Je zou denken, juist van elkaar af, naar het licht toe of zo. Of is dit iets voor het wetenschapsblog?

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Klaas,
    He, mooi die bollen.
    al herken in de Freylemaborg niet zo goed 🙂
    Ben er zelf een jaar of 10 geleden eens geweest, maar herinner me alleen de brug.
    @ Coby,
    Lettelbert staat nu voorgoed op de kaart.
    @ Bloknoot,
    Dankje blokker.
    @ Trekker,
    Goed zo, want Groningen is mooi, al weet ik zeker dat Apeldoorn mooier is, maar ik heb de kans voorbij laten gaan dat eens grondig te bekijken. En de boer wist wat ie zei, inderdaad.
    Je wetenschappelijk vraag over bomen is niet zo ingewikkeld.
    De natuur is ondoorgrondelijk.
    Maar stel je voor jij zit in de kroeg, ga je dan ook met de rug naar de anderen toezitten?
    Ja, jij wel natuurlijk, maar de gemiddelde kroegbezoeker kijkt liever naar de tap en de mensen eromheen.
    Bomen zoeken gezelschap bij elkaar, ze fluisteren met hun bladeren en ieder najaar worden ze droevig omdat ze elkaar nimmer omhelzen kunnen en proberen dan tenminste elkaars bladeren aan te raken op weg naar de grond, of desnoods op de grond.
    En het naar elkaar toegebogen staan heeft als voordeel dat je de ander het licht ontneemt: ik eerst. Als de anderen ook zo denken kun je begrijpen waarom die boomtakken zo prachtig als een boog over de weg groeien.

  16. ceesincambodja zegt:

    Ah, jij doet het ook: neuriën?
    Vandaag zat de Pastorale in mijn hoofd nadat ik ’s morgens Ramses Shaffy in het NOS-Journaal had gezien. En als er eenmaal een liedje in je hoofd zit…
    Ceesgegroetje

  17. sprakeloos zegt:

    Appelsien, de volgende gaat Sprakeloos en mevrouw Sprakeloos maar eens een beetje fietsen in de buurt van Groningen, toch al een van mij favoriete provincie. Doet je geluidskaart het trouwens al voor Bie de Lidl?
    Op naar de ommelanden

  18. Appelvrouw zegt:

    @ Cees in C,
    Ik neurie heel wat af, een mp3 speler heb ik niet nodig om liedjes uit mijn hoofd te laten fladderen.
    E’en van mijn grootste favorieten is Duerme negrito, van Atahualpa Yupanqui. Maar hij is vertolkt door diverse andere artiesten, waaronder Victor Jara.http://www.youtube.com/watch?v=LiHjDZIvkYg&feature=related
    Ramses is voor mij niet geschikt om te neurien.
    @ Sprakeloos,
    Doen. Leuk.
    Ik euh… heb niet meer aan de geluidskaart gedacht, het is zo lekker rustig zonder geluid. Maar nu zit ik achter mijn netbook en die heeft wel geluid… als ik het tenminste open zet.
    Nu nog zoeken naar de bie bij de lidl

  19. oliphant zegt:

    Die foto van Nienoord, Leek, is wel heel fraai. Wel een erg Hollands landschap. Die vlakke gebieden met wodderwegen voor tractoren.
    Groet, O, die houdt van zulke eenzame foto’s.

  20. Appelvrouw zegt:

    Oliphant,
    Die foto is vooral mooi omdat op dat moment de zon een mooie gloed op de kleurige bladeren scheen.
    Sommige modderwegen zijn niet alleen voor tractoren, je kunt er ook fietsen!
    Er is een pad bij Matsloot, dat staat hier niet op (vergeten?) daar fiets ik wel eens.
    Eenzame foto’s?
    Daar heb ik nooit zo naar gekeken. Wat aardig om te horen.
    Voor mij is het heel rustgevend. En is het verre van eenzaam, dat ervaar ik juist in de drukte van de stad.

Geef een reactie

